Szent Grl (let kelyhe)legenda s valsg
Legenda (Wikipdibl)
A Szent Grl (rviden Grl) egy kzismert kzpkori legenda. Leggyakoribb brzolsa egy kehely, amelybe lltlag felfogtk a keresztrefesztett Jzus kiml vrt.
Kialakulsa
A monda skeresztny, kelta s keleti eredet elemeket tartalmaz. Tbb megjelensi formja szerepel az irodalomban: kehely, tl, drgak, illetve az ezoterikus irodalomban szimbluma valaminek.
Nem kanonizlt (apokrif) iratok szerint a Grl abbl a smaragdbl kszlt, amely Lucifer koronjbl hullott ki, amikor az r a mennybl letasztotta. Ksbb a Grlba folyt a keresztre fesztett Krisztus vre.
Ms forrsok szerint az edny jspisbl van, s aki belle iszik (esetleg csak ltja), rkk fiatal marad. (hmm... olyan ismers, csak nem az Aventerra titkaiban hsznltk fel ezt??)Mai ismert formja a 11. szzad vgn, a Mria-kultusszal egyidben alakult ki.
A Szent Grl a szent iratokban
Jzus ebbl a kehelybl ivott az utols vacsorn, s keresztrefesztse utn Arimathiai Jzsef ebbe fogta fel a sebeibl kifoly vrt (lsd Nikodmosz apokrif evangliuma). Arimathiai Jzsefet a feltmads utn megvdoltk a holttest eltulajdontsval, brtnbe zrtk, tlen-szomjan tartottk, de mgis letben maradt, mert tpllkt a Szent Grl biztostotta, amelynek rzje volt.
Egy msik legenda szerint Jzus feltmadsa utn a Grlt angyalok tartottk g s fld kztt, majd a templomos lovagok riztk a Megvlts hegyn.
A Grl a Parsifal-legendban
A Parszifl ifjsgi regny cmlapja brn Zoltn grafikja
A Grlt az dvssg Hegyn plt vrtemplomban rzik a Grl-lovagok, papkirlyuk vezetse alatt. A kirly azonban sebeslt, slyos beteg, sem meggygyulni, sem meghalni nem tud. Birodalmbl pusztasg lett, tokflde, ahol a folyk kiapadnak, az aszlyban minden elszikkad. A kastlyba rkezik a nav, brdolatlan ifj Parsifal. Arra tantottk, hogy nem illik krdezskdni, s gy, noha vacsora kzben tbbszr megjelenik egy gynyr lny, kezben drgakvekkel kirakott kehellyel – ami maga a Grl, melybl ragyog fny rad – Parsifal hallgat. Nem krdezi meg, hogy kit vagy mit szolgl a Grl s hogy milyen betegsgben szenved a kirly.
Elhagyja a kastlyt. Megtudja, hogy ha feltette volna a helyes krdseket, meggygyult volna a sebzett kirly, s ebbl sok j szrmazott volna. Bnbnan vilgg megy, t vig bolyong, sok hstettet hajt vgre, de a Grl kastlyba nem tall vissza s a lelkt is majdnem elveszti. Egy szent let remete felszltja, hogy szolglja embertrsait, mire a hs elkerl Arthur kirly udvarba, s csatlakozik a Kerek Asztal lovagjaihoz.
jabb bolyongs utn kt trsval eljut a sebeslt kirly s a Grl otthonba, flteszi a helyes krdseket, a kirly sebe sszeforr, majd bksen meghal. Kiaszott, puszta birodalmban jra vz rad a folykba, termkeny lesz a fld, a Grlt pedig egy mennyei kz felviszi az gbe.
A Rmai Birodalom eltti si eurpai (kelta) s keleti kultrkr rintkezse s klcsnhatsa jrszt mg feltratlan. A Grl-legenda keletkezsnek megrtse kzelebb viheti a ma embert ezeknek a klcsnhatsoknak a feltrsban.
A Grl-kastly
W. C. Stanfield: Szent Mihly hegye
A Grl templomt (kastlyt) Scharfenberg legendja szerint Titurel ptette.
A Grl-kastlyt – egyrtelm meghatrozs hinyban – az utkor tbb helyre prblta elhelyezni. A templomosokkal val kapcsolat, fleg Eschenbach olvasatban, behatrolja a lehetsges helysznt.
A felmerlt helysznek:
- Glastonbury, Anglia
- Szent Mihly hegye, Cornwall
- Montsgur vra, francia Pireneusok
- Montsalvat vra, spanyol Pireneusok
- Borostynk, akkoriban az volt a templomosok egyik utols vgvra.
Magyar kapcsolatok
A legendk szerint Nagy Lajos kirlyunk kapcsolatban llt a Grllal. A plosokhoz val kapcsolata ismert, k haznkban egyedl tartottk szmon Arimathiai Jzsef nnept.
A Szent Grl a tmegkultrban
Egy spekulatv elmlet szerint a Szent Grl francia megfejtse „sang royal”, vagyis kirlyi vr. A monda szerint Jzusnak Mria Magdolntl gyereke szletett, aki anyjval egytt Galliba vetdtt, s az utdai lettek a frank kirlyok.
E legenda ellenre Kis Pippin frank majordomus, 751-ben, a frank nemesek, Zakaris ppa s a r hallgat Szent Bonifc segtsgvel, nem tallotta letasztani a trnrl III. Childericet, az utols Meroving kirlyt.
A Szent Grl titkt a Bullion Frigyes, francia kirly ltal alaptott Sion-rend is magnak vallja.
A mtoszt tbb knyv s film is feldolgozta. A legismertebb Dan Brown regnye, a Da Vinci-kd, amelyet Hollywoodban megfilmestettek.
A legjobb film feldolgozsa Az Excalibur c. film( John Boorman 1981)ami tulajdonkppen klnbz forrsok harmonikus idealizlsa de a trtnelmi hiteltelensgek ellenre mgis ez a film adja vissza legvalsgossabban a tma szellemisgt
A Grl megtallsa
Knyv:
Emlkzetk mg, amikor az Aventerra titkaiban Laura megtallj a Szt. Grlt (vagyis az let kelyht), amivel kpes megmenteni a fny rzjnek Elysonnak az lett? A knyv szerint, (mr homlyos emlkezet ^^") valami olyasmi volt, hogy Remair Lovag magval hozta legalbb is a msolatot, meg a Sttek elloptk a fny rzitl, de Laurnak sikerlt visszaszereznie, s ksbb visszajuttatni Aventerrra. Vajon mi a helyzet ezzel a valsgban?
Valsg:
Elkpzelhet, hogy egy 250 ves emlkmvn tallhat titkos jelzs elvezet a szent kehely mostani lelhelyhez. Legalbbis ezt lltja egy ids brit hzaspr, akik egsz letket a kdfejtsnek szenteltk.
Egy kzp angliai vros, Staffordshire 250 ves emlkmvn tallhat titkos felirat megfejtsn mr igen sokan dolgoztak – mindeddig eredmny nlkl. Nemrgiben azonban a msodik vilghbor kdfejtkzpontjnak, a Bletchley Park-nak kt egykori munkatrsa olyan megoldst adott, mely lltsuk szerint knnyen elvezethet a Jzus ltal az utols vacsorn hasznlt szent kehelyhez, a Szent Grlhoz.
Els pillantsra taln nehz megrteni, hogy mi kze lehet egy 250 ves emlkmvn tallhat feliratnak Jzushoz s a Szent Grlhoz, m a nyugdjazott kdfejt hzaspr egy meglep terival elllva mgis azt lltja, hogy nemsokra akr a Szent Grlt is megtallhatjk.
A titkos kd, melynek megfejtsn maga Charles Darwin is sokat dolgozott, tulajdonkppen mindssze 10 betbl ll: „D.O.U.O.S.V.A.V.V.M.” Azt ugyan mr eddig is feltteleztk, hogy az 1748-ban kszlt emlkm valamilyen kapcsolatban llhat egy titkos renddel, de genercik egsz sora sem birkzott meg a feladattal, melyet a rend tagjai adtak fel.
Oliver s Sheila Lawn, nyugdjazott kdfejtk szerint is „sokkal nehezebb volt megfejteni ezt a pr bett, mint a msodik vilghborban a nmetek ltal hasznlt Enigma rendszert” – rja a BBC angol nyelv honlapja. Oliver Lawn szerint az zenet egy titkos keresztny szekttl szrmazik, s az ll benne, hogy Jzus tuljadonkppen egy evilgi prfta volt, isteni tulajdonsgok nlkl.
A kd rvid megfejtse, miszerint „Jzus, mint istensg nem ltezik”, termszetesen eretnek tantsnak szmtott mg a protestantizmusrl oly hres 17. szzadi Angliban is. Lawn szerint a kd „Sion szerzeteseitl” szrmazik, akik egyesek szerint a templomos lovagrend utdjainak tekintettk magukat.
A tempomos lovagrendrl viszont azt tartottk, hogy k a Szent Grl rzi. Radsul az emlkmvn tallhat domborm alkotja, Nicholas Poussin valban egy titkos rend tagja volt a kortrsak tansga szerint. Ez a titkos rend a felttelezseket kvetve vagy a templomosok rendje vagy a Sion szerzetesrend lehetett.
Szent Grl: maga is titok
Persze ha a legjabb nyomok rvn esetleg sikerl is eljutni a Szent Grlhoz (amelyet azrt hittudsok s komoly trtnszek igencsak ktsgbe vonnak), akkor is mg ott llunk egy kvetkez talny eltt: vajon mi is volt valjban ez a Szent Grl? Alapjban vve mg abban sem jutottak dlre a tudsok, hogy egy kelyhet vagy pedig egy ldt kell keresni. Az egyik hagyomny szerint ez nem ms, mint Jzus ltal az utols vacsorn hasznlt kehely, melyet arimateai Jzsef vett maghoz Jzus halla utn. Jzsef a kelyhet Angliba vitte s elrejtette.
Ksbb aztn ezt a kelyhet prbltk megtallni a legends Arthur kirllyal egytt a kerekasztal lovagjai. A hagyomny szerint a cl az elveszett paradicsomi llapot visszalltsa lett volna, m tulajdonkppen a soha el nem rhet tkletes harmnia s megvilgosods, a teljessg elrsnek rkk elrhetetlen szimbluma maradt ebben az rtelmezsben a kehely.
Egy msik hagyomny szerint a kehelyben fogta fel a megfesztett Krisztus vrt arimatei Jzsef. Ezt a kelyhet aztn mg a Szentfldn elrejtette, s csak tbb mint ezer vvel ksbb a keresztes hadjratok sorn fedeztk fel a templomos lovagrend tagjai. Ezt kveten a rend tagjai magukkal hoztk Eurpba a kelyhet, s egy titkos helyen riztk.
Egy harmadik vltozat szerint arimateai Jzsef olyan italt adott Jzusnak a Grl-kehelyben, mely merevgrcst okozott a megfesztetten. Miutn mindenki gy vlte Jzusrl, hogy meghalt, arimateai Jzsef segtsgvel megszntettk az ital hatst s Mria Magdalnval egytt, akit ez a deszakralizlt hagyomny Jzus felesgnek tartott, a mai Dl-Franciaorszg terletre menekltek. A Merowing kirlyok eszerint magnak Jzusnak lennnek a leszrmazottai.
Az egyik legismertebb legenda szerint azonban a Szent Grl tulajdonkppen nem is egy kehely volt, hanem, mint azt az Indiana Jones s az utols kereszteshadjrat cm pusz is lltja, tulajdonkppen a zsidk s Isten kztt ltrejtt szvetsg, illetve a tzparancsolat rott vltozatt riztk benne. Eszerint a Grl nem volt ms, mint az elveszett frgylda.
Ktes legendk
Komoly hittudsok s trtnszek azonban azt lltjk: mindezek a trtnetek valban csak a legenda krbe tartoznak. Nzetk szerint az sem biztos, hogy a Grl egyltaln ltezett, de ha ltezett is, inkbb csak a titokfejts bizserget rzse tpllja a Szent Grl fellelse utni hajszt – valjban igen valszntlen, hogy valaha is megtalljk azt.
A modern ember misztikus vozdsa az ilyen, mlt homlyba vesz jelensgek irnt, leginkbb nmaga elbizonytalanodst tkrzi. A biztos talaj kicsszott az emberek lba all, s most a homlyban keresik a kapaszkodt – vlik a tudsok s a hozzrtk.
Legenda mshonnan+ egy kis Artr kirly
A gykerek felkutatsa
Aki a Grllal kapcsolatos mondk s legendk gykereinek keressre vllalkozik, kalandos utakra tvedhet. Rgi pogny szoksokkal tallkozhat, szembe tallja magt a kzpkori keresztes hadjratok Istentl tvoli sttsgvel, de jra s jra felbukkan azon nagy mvszek rendkvli ihletettsgnek valdi soka is, akik a Grl-fogalom csupn sszer felfogst messze fellmltk.
Nyomkeressnk elejn, ha megnzzk, mit tallhatunk a klnbz lexikonokban, arra figyelhetnk fel, hogy a „Grl” sz eredetrl ltalnos bizonytalansg uralkodik. Ami biztos, hogy a sz az francia nyelv kzvettsvel terjedt el, ahol „graal”-nak rtk. A legtbben a sz eredeteknt a grg/latin „cratr” (keveredny) szt felttelezik, amelybl ksbb a latin „gradalis” (lpcss kehely) s a „cratalis” (lapos, fonott edny) keletkezett.
A kehely – korbban st is – jelents miatt gyakran egy csodlatos edny ll a kltemnyek kzppontjban, melyek cselekmnye valamilyen mdon a Grllal kapcsoldik ssze. Ilyen kltemnyeket elszr Angliban talltak.
Kr.u. a 9. szzadban egyre tbb fantziads rszlet ntte be „Artus (vagy Arthur) kirly” legends alakjt. Trtnelmileg igazolhat egy Arturius (vagy Artorius) nev hadvezr szemlynek ltezse, aki 300 vvel korbban szak-Britanniban a benyomul angolszszok ellen kzdtt, s ksbb vlt a mondkban s kltemnyekben „Arthur (Artus) kirlly”.
Udvartartst Anglia egyre dlebbi rszbe helyeztk (Wales), s a hsi, lovagi let kzpontjnak vltk. Kelta-walesi elemek szvdtek a mondba, s a keresztny eszmevilg is egyre jobban hatott r. Arthur kirly udvarnak kalandos trtnetei vgl a kontinens udvari kultrjt s irodalmt is inspirltk s megtermkenytettk, mely a trtnteket „Materie de Bretagne” nven formlta tovbb.
A korbbi vszzadok mveiben rendszerint az a hsk clja, hogy megtalljanak s elnyerjenek egy varzserej ednyt, melyet szmos esetben szzek riznek. A korai brit kltemnyek ezen motvumnak a keresztny szimbolikhoz, amelyet a ksbbi szzadok Grl-kltemnyeiben tallunk, mg semmi kze. A keltk azonban hittek a „halhatatlansg stjben” mint kultusztrgyban, s szmos kltemny szl ennek keressrl. Termszetesen ezek tartalmban – egy varzsst keresse, amely halhatatlansgot adomnyoz – alapjban vve nem tkrzdik ms, mint az emberek vgydsa az rk let utn, hogy az embernek szabad legyen rkk lnie a Teremtsben, minden mland fldi dolgon tl. Ezrt szerepel a mondkban az beren rkd szzek kpe.
Mi ennek a jelentsge? Az rz szzek jelkpezik a nisget, mely a szksges „hidat” kpezi az rk let birodalma fel. A n finom rzkpessge, az „rk nies” – ahogy Goethe szavakba nttte –, ami bennnket „felfel vonz”. m a n rzkpessgnek tisztnak kell lennie, hogy betlthesse hd szerept, hisgtl s nzstl mentesen.
A „szzessg” s „szziessg” fogalma szellemi tisztasgot jelent.
Ez j plda arra, hogy a ltszlagos kalandtrtnetek mgtt gyakran mlyebb, nagyobb sszefggseket lehet megsejteni. Vizsgljuk meg ebbl a szempontbl magt a csodatev stt, amelyekrl a rgi kltemnyek szlnak.
Miknt ksbbi ltni fogjuk, a „Szent Grl”, mint letet adomnyoz forrs, a Teremts legmagasabb pontjn valban ltezik, mint kapcsoldsi pont a Teremt s mve kztt. s ebbl az rk forrsbl, amelytl minden ltezs s ltez fgg, rad fokrl-fokra, szintrl-szintre lefel az ert s az lds az egsz Teremtsbe. Ezt a forrst szimbolizlta a keltk varzsstje, ahogy a ksbbi kltemnyek „Grlja“ is.
Grl-elbeszlsek s Artus-mondk
A kusza tvonal – amit a Grl-monda bejrt, mikzben genercirl-genercira tovbbadtk, mg vgl a kzpkori nyugati irodalom „csodatmja” lett – rszletei mr nem nyomon kvethetk.
Csupn azt tudjuk, hogy az Artur kirly s a Kerekasztal mondakr a kzpkori irodalomban kiemelked szerepet jtszott.
Nagyszer lehetsgeket knlt a kltknek arra, hogy trtnetek sort alkossk meg. Gyakorlatilag minden fennmaradt kelta mese s rege meghonosodott az „Artur-vilgban”. Az angliai s bretagne-i kelta kltk przai s verses elbeszlseinek alapjn keletkeztek a 12. s 13. szzadban a francia kltk nagy verses regnyei, amelyek az tvett anyagot, a „Matire de Bretagne”-t modernizltk, s a kelta varzsvilgot egy udvari-lovagi vilgg vltoztattk.
Ahogy a Grl-mondk ismertt vltak, a kltk szmra kzenfekv volt a hst, Percevalt (keltul Peredur) Arthur kirly udvarba thelyezni, ahol mr szmos fnyes, kitn lovag lt, hogy majd a szerencssen killt kalandok, prbk utn a hres Kerekasztal tagjv tegyk.
A mai kutatsok eredmnyei alapjn Chrtien de Troyes (kb. 1150-1190) – aki a 12. szzadi francia irodalom egyik legismertebb alakja – bizonythatan a nyugat trtnelmben elsknt dolgozta fel az Arthur-monda keretben a Grlrl szl trtneteket. Chrtien de Troyes Champagne s Flanderns udvarban lt. 1185 krl rta „Perceval li Galois ou Les Contes del Graal” cm mvt. Korai halla miatt azonban az alkots befejezetlen maradt.
Chrtien de Troyes azt lltotta, hogy Grl-kltemnyeinek anyagt egy knyvbl vette, melyet akkori mecnstl, Philippe d'Alsace, Flandern grfjtl kapott klcsn.
A kltemny formja megfelel a korabeli nevel- s fejleszt clzattal rt regnyek formjnak. Chrtien de Troyes Perceval pldjn keresztl mutatja be, hogyan vlik valaki lovagg, s tantsknt rja le, milyen ernyeket kell elnyernie, milyen illemszablyokat kell elsajttania ahhoz, hogy kornak kulturlt udvaraiban megjelenhessen.
1200 krl aztn Gautier de Montbliard grf udvarban Robert de Boron megrta „Grand estoire dou Graal” cm rvid, 3514 versszakos mvt, amely a Grl-monda legjelentsebb francia thagyomnyozsnak szmt.
Robert Boron szmra a Grl az utols vacsorakor hasznlt kehely, melyben Arimateai Jzsef felfogta Krisztus vrt.
Boron kltemnynek forrsai valsznleg Nikodmus egy pseudo-evangliuma, tovbb az gynevezett Piltus-aktk (egy apokrif tudsts Krisztus eltlsrl s hallrl, amelyet lltlag Piltus, Tiberius csszr rmai helytartja Rmba kldtt, s amelyet felteheten csak a 2. szzad vgn talltak meg), s nem utols sorban Chrtien de Troyes Grl-kltemnye.
1197 s 1210 kztt alkotta meg Wolfram von Eschenbach (kb. 1170-1220) „Parzival”-jt, amely a nmet kzpkor legnagyobb eposza s az egyetlen, melyet Wolfram befejezett. Mintul Chrtien de Troyes kltemnyt hasznlta, s is sszeolvasztotta Arthur kirly s a Kerekasztal mondjt Parzival s a Grl trtnetvel. Parzival eszmnyi alakjban Wolfram von Eschenbach bemutatja, hogyan emelkedik hse a vilgi lovagsg fl, miknt nyeri el minden ktsg, szenveds s megprbltatsok ellenre a szellemi lovagsgot, s vgl hogyan vlasztjk tiszta s nemes trekvseinek megkoronzsaknt a Grl kirlyv.
Wolfram von Eschenbach a Grlt csodatv, sugrz kknt brzolja, amely egy zld selyemprnn hever.
A vgyak teljesednek, paradicsomi:
Ez vala a Grl , (mely mellett semmi
a fldi ragyogs), a k, fnnyel teli.
Wolframnl is egy tiszta szz ll kapcsolatban a Grllal: Repanse de Schoye a Grl szolglnjeknt hordozza a kvet:
Mert ilyen vala a Grl:
Az, ki a szziessget megrzi csupn,
s minden csalrdsgtl ment,
A Grl szolglnje lehet.
A lovagok a Grl, egy k erejbl lnek, melyet „nevezk lapsit excillisnek” ( „az gbl alhullott”). Aki a kvet megpillantja, egy htig nem halhat meg. Egyszer egy vben, nagypnteken egy galamb szll al az gbl, s egy ostyt helyez a kre, amely ltal ereje megjul.
|
A katarok elleni keresztes hadjrat
Wolfram von Eschenbach kltemnynek forrsaknt egyrszt Chrtien de Troyest jellte meg, msrszt egy „provnszi” munkjt, akit „Kyot, az nekes"-nek neveztek. A „ Parzival” IX. knyvben Wolfram elmesli, hogyan fedezte fel Kyot a Grl-monda anyagt; s egyttal egy gi sugallatot, kinyilatkoztatst sejtet a Grl-monda tulajdonkppeni forrsaknt, melyrl a kvek mesltek. Toledoben, teht Spanyolorszgban tallt r Kyot a pogny Flegetanisra (Salamon nemzetsgbl), aki tudst a Grlrl a „ termszet blcs ismerjeknt” Keletrl hozta magval.
Wolfram adatai szerint a hrek a Grlrl Palesztinbl Egyiptomon s Spanyolorszgon keresztl Franciaorszgba, majd vgl Nmetorszgba is eljutottak. Azonban minden kutats ellenre, amit eddig vgeztek, sem egy Kyot nev provnszi kltre, sem lltlagos mvnek nyomra nem bukkantak r.. Nhnyan gy vlik, Kyot mester egy katarer volt. Az jabb kutatsok mindenesetre nem bizonytjk ezt a tzist, nevezetesen hogy Wolfram Grlrl szl verses eposza mr nhny vtizeddel a dl-franciaorszgi katarerekkel trtnt szrny esemnyek eltt kszen volt.
Egy msik vlemny szerint Wolfram von Eschenbach a templomosok rendjhez tartozott. E szellemi lovagrendet 1119-ben alaptottk azzal a cllal, hogy a jeruzslemi „Szent Srt” a hitetlenek ellen megvjk. Egy Jeruzslemben lv helyrl neveztk el magukat, ahol egykor Salamon temploma llt, s ahol egyttal mindenkori mesterk szkhelye is volt. A templomosok a lehet legjobb kapcsolatban lltak a Kelettel. Nagymestereik kzl nhnyan arab fejedelmeket mondhattak bartjuknak. Egyfajta kulturlis s szellemi „csere” zajlott itt le, melybe taln a Grlrl szl tuds is beleszvdtt. Errl szmos klnbz vlemny szletett mr, egy dologban azonban a kutatk vlemnye hatrozottan megegyezik: A tudst a Grlrl a Kelet kzvettette a Nyugat szmra! Hogy pontosan honnan szrmaznak a hrek, valjban nem ismert. Taln Salamon mr tudott a Grlrl, vagy egszen Mzesig kell visszamennnk? Mindenestre csupn a kzpkor ta tartozik a Grl tmja a Nyugat kultrkincshez, lnyegben a francia s a nmetorszgi Grl-kltemnyek rvn. ppen abban a korszakban, amikor a rmai katolika hozzkezdett ahhoz, hogy az egyhzbl s dogmbl vglegesen kiirtson minden gnosztikus gat.
Wolfram von Eschenbach „Parzival” cm nagy eposzt utkltemnyek sora kvette. A Grl-motvum kzismert rszletei megindtottk a kltk fantzijt. Mindenki hozztett valamit az anyaghoz, gy a kp egyre zavarosabb, a benne rejl igazsg egyre eltorztottabb lett. (Azonban nem csupn a klti fantzia lpett ki a helyes mederbl. A Grlt – melyet tbbnyire zld szn tlknt kpzeltek el – akkoriban mindentt fel akartk fedezni. Egy ideig pl. gy vltk, hogy egy Lrinc-templombeli rtkes kulcs a Grl. 1247-ben Jeruzslem patriarkja egy smaragddal dsztett, Nikodmustl s Aritmetai Jzseftl szrmaztatott kulcsot kldtt III. Henrik kirlynak. Ebben szintn a Grlt vltk felfedezni.) A Grl fogalmnak rtke erteljesen cskkent, mgnem a 15. szzad vgre a Grl-hagyomny elcsendesedett, s csupn egy legenda maradt meg. Termszetesen a kvetkez idkben is szlettek utkltemnyek. Pldul a 18. szzadban, amikor Johann Jakob Bodner svjci tuds s r jra felfedezte a kzpkori nmet kltszetet, s 1753-ban megjelentette „Parcival” cm alkotst. E m ugyan nem keltette igazn letre a rgi anyagot, mgis elfutra lett egy olyan Artur-hagyomnynak, mely a Gothe halla utni kor kultrletnek kpzmvszetben s irodalmban virgzott.
A Grl-anyag megkap fellesztse csak a 19. szzad msodik felben trtnt meg, mgpedig Richard Wagner ltal, aki e kor egyik vezet mvszszemlyisge volt. Wagner „Lohengrin” cm kltemnynek kzppontjba egy Grl-lovag kldetst lltotta, a „Parsifal”-ban pedig a megtvedt Grl-kirly, Amfortas szenvedst brzolja. Kt nagyhats zenedrmai mvet alkotott, mely rendkvli hatst elssorban zenje rvn ri el, amely szinte valszntlen tmrsggel vilgtja meg az esemnyek bels s kls lefolyst, mutatja be a jellemeket s vilgtja meg a helyzeteket.
Richard Wagner a Parsifallal a kzpkori mondaanyag egy teljesen j feldolgozst teremtette meg. A szerz egy hrom felvonsos cselekmnybe srtette ssze mindazt, ami a Grl-hagyomnybl vszzadokon t fennmaradt. Gyjtlencseknt foglalta ssze a kpek s esemnyek lnyegt, megfosztva azokat a mellkes dolgoktl, a fantziadsan dsztett s korhoz kttt tlzsoktl s csak a f gat emelte ki. A mbl nzve rdekes az idszak, amelyben Wagner Parsifalja alakot lttt: 1875. prilis 18-n szletett Abd-ru-shin, „Az Igazsg Fnyben – Grl-zenet” cm vilgmagyarz m szerzje, amely els zben nyjtott igaz tudst arrl, milyen mly igazsg rejlik a Szent Grl mtosza mgtt… | |